Creaform 3D szkennerei és az autósport: hogyan járul hozzá a 21. század méréstechnikája a versenysikerhez?
A Wayne Taylor Racing (WTR) csapatot 2007-ben alapította a háromszoros Worlds Sports Car bajnok, Wayne Taylor. A versenycsapat gyorsan az egyik legismertebb motorsport márkává vált világszerte.
A WTR valóban olyan csapat, amellyel számolni kell, hiszen számos győzelmet aratott ikonikus eseményeken és versenysorozatokban. A csapat olyan legendás versenyeken aratott győzelmet, mint a Rolex 24 a Daytona-n, a Sebring tizenkét órás, a Petit Le Mans, a Mid-Ohio, a Road America és a Six Hours of The Glen. A csapat dominanciáját két IMSA pilótabajnoki cím (2013, 2017) és zsinórban két IMSA Michelin Endurance Cup bajnoki cím (2020, 2021) tükrözi, amelyek révén a Cadillac, az Acura, a Pontiac és a Corvette kilenc IMSA gyártói bajnoki címet nyertek. A WTR sikeréhez hozzájárul a Lamborghini Super Trofeo sorozat is, ahol lenyűgöző tizennégy észak-amerikai bajnoki címet szerzett, köztük a PRO osztályú bajnoki címeket 2022-ben és 2023-ban, valamint egy Lamborghini World Finals győzelmet.
A fejlett 3D szkennelési megoldásokba történő befektetés növeli a járművek teljesítményét.
A Wayne Taylor Racing soha nem volt rest új technológiákat kipróbálni, hogy előnyt szerezzen és megelőzze a versenytársakat. A csapat már évek óta a Creaform mérésre is használható 3D szkennereinek és integrált 3D szkennelő szoftverének egy sorát használja a leggyorsabb és technológiailag legfejlettebb sportversenyautók fejlesztéséhez.
A WTR például a MetraSCAN 3D optikai és hordozható CMM-et használja számos különböző 3D mérési és minőségbiztosítási alkalmazáshoz. A MetraSCAN 3D-t rendszeresen használják a bonyolult felületek és autószerelvények rendkívül pontos mérésére, hogy meghatározzák, mennyi kopás és sérülés érte az autó alját egy verseny során, és hogyan befolyásolta ez az aerodinamikát.
A 3D szkennert hasonlóképpen használták a versenyautók pilótafülkéiben a versenyzők kényelmének növelésére, új módszereket találva a rázkódások és rezgések minimalizálására. Az eredmény? A pilóta pozicionálása alapján minden egyes részen a fülkében olyan tartóelemeket terveztek, amelyek javítják az ülés ergonómiáját. Az, hogy a WTR mérnökei jobb szerszámokat és járműalkatrészeket tudnak házon belül gyártani, felgyorsította a terméktervezési ciklusokat és csökkentette a kiszervezési költségeket.
Végül a MetraSCAN 3D segíti a mérnöki csapatokat abban, hogy minden versenyautó karosszériája megfeleljen a versenyszabályzat által előírt szigorú előírásoknak. A CAD-alapú szimulációknak és modellezésnek, a tűrésellenőrzéseknek és a MetraSCAN 3D, a VXelements és a VXinspectsegítségével végzett fizikai ellenőrzéseknek köszönhetően a minőségellenőrzési folyamatok könnyebben elvégezhetők, így garantálható a szabályoknak való megfelelés.
HandySCAN BLACK+™|Elite: Egy újabb titkos fegyver a versenytársak legyőzésére
A Creaform HandySCAN BLACK+™|Elite szkennere a WTR versenyautók felkészítését is újradefiniálta. Ebben a videóban Grayson Heinbaugh, a csapat vezető mérnöke elkalauzol minket a kulisszák mögé, és bemutatja, hogy a 3D szkennelési megoldások mennyire felértékelték a járműtervezést, a dinamikát és a kezelhetőséget.
Minden egyes alkatrész szerepet játszik a versenyautóban, és a legapróbb hibák is különbséget jelenthetnek a győzelem és a vereség között. Heinbaugh elmagyarázza, hogy a HandySCAN BLACK+™|Elite a VXelements és a VXinspect szoftverrel párosítva hogyan nyújt hihetetlen segítséget a dolgozóknak a versenyautók fejlesztésében:
„Arra használjuk, hogy beolvassuk az autót, összehasonlítsuk a CAD modellel, és színképeket készítsünk, amelyek pontosan megmutatják, hol van szükség módosításokra. Ez kizárja a találgatásokat a megfelelés és teljesítmény terén. Akár a műhelyben, akár a pályán vagyunk, minden egyes lehetséges potenciált kihozunk az autóból, hogy versenyre optimalizált legyen” – mondja.
A versenyben semmi sem marad statikus – még az autók sem. Grayson leírja, hogy a gyártás, a szállítás és a nagy sebességű körök során fellépő erők hogyan változtatják meg az autó méreteit. Ami kezdetben tökéletes CAD modell volt, azt folyamatosan újra kell értékelni a pálya valós körülményeihez képest.
„Amikor CAD modellt vagy dizájnt készítünk, az papíron tökéletes, hogy úgy mondjam” – osztja meg. „De amikor pályán használjuk, szállítjuk, vagy csak kezeljük, a dolgok szeretnek elmozdulni. A 3D szkennereinkkel gyorsan és pontosan mérhetjük ezeket a változásokat, a tűréshatárokon belül maradva, és biztosítva, hogy semmi sem hátráltat minket.”
A HandySCAN BLACK+™|Elite egy másik lenyűgöző alkalmazása, hogy a WTR hogyan használja a szkennert a kopólemezek mérésére. A versenyautó és az út közé helyezett kopólemezek kulcsszerepet játszanak a hasmagasság meghatározásában, amely tényező döntő az autó teljesítményében.
„Nem titok” – teszi hozzá Grayson, „minél alacsonyabban van az autó a talajhoz, annál jobban fog teljesíteni. De vannak kopási határok, amiket nem léphetünk túl. A szkenner segít meglátni, hogy az autó hol ér a talajhoz, ehhez mérten később úgy állíthatjuk be, hogy a lehető legalacsonyabban legyen, anélkül, hogy átlépnénk ezeket a határokat.”
Grayson Heinbaugh tippjei a 3D szkennerek legjobb kihasználásához: Képzés és folyamatos együttműködés a Creaformmal
Ahogy Heinbaugh említi, bármilyen 3D mérési megoldást választ egy cég, csak annyira lehet jó, amennyire a szakemberek kezelik azt.
A WTR folyamatos sikerei – a versenycsapat fáradhatatlan elszántságától kezdve az autók terveinek finomításán át a metrológia erejének mély megértéséig – azt bizonyítják, hogy a termékfejlesztésben, akárcsak a versenyzésben, minden a részleteken múlik.
Cikket írta: Creaform