Csúcstechnika segíti a Le Mans-i 24 órás autóverseny rendezőjét
Az autóverseny egy folyamatosan fejlődő sportág. Csak az elmúlt évtizedben rengeteg olyan újítás látott napvilágot a pályákon, amelyek több iparágban jelölték ki az innováció nyomvonalát. Az első Grand Prix-t az 1906-ban alakult Automobile Club de l’Ouest (ACO) egyesület szervezte. Az ACO nemcsak Franciaország legnagyobb versenyszervezete, de egyben a híres Le Mans-i 24 órás autóverseny szervezője is, melyet a 2. világháború évei kivételével 1923 óta minden évben megtartanak.
Mi a Le Mans-i 24 órás autóverseny?
A Le Mans-i 24 órás autóverseny a világ legpatinásabb teljesítményversenye, egyben a legrangosabb motorsport-megmérettetése. A Circuit des 24 Heures du Mans pályán minden év júniusában tartott verseny célja: megtalálni az egyensúlyt a sebesség és a megbízhatóság között, valamint mechanikai meghibásodás nélkül teljesíteni a 24 órás száguldást. A versenyben négy kategóriában 60 versenyző indul. Az autók egy időben futnak a pályán, és az abszolút nyertes mellett minden kategóriának megvan a saját győztese. A verseny a megbízhatóságot díjazza a gyorsasággal szemben. A célba érkezéshez és különösen a győzelemhez az autóknak tökéletes aerodinamikával, nagy sebesség mellett is komoly stabilitással, megbízható alkatrészekkel és persze kiváló pilótákkal kell rendelkezniük.
Mi az Autósport Hármas Koronája?
A FIA World Endurance, azaz a hosszú távú bajnokságba tartozó Le Mans-i 24 órás autóverseny – a daytonai 24 órás versennyel és a sebringi 12 órás futammal együtt – nemcsak a Triple Crown of Endurance díj része, de az olyan különleges csúcsversenyekkel, mint az Indianapolis 500 és a Formula–1-es Monaco Nagydíj, a Triple Crown of Motorsport díj részét is képezi. Az autósport tripla koronája nem hivatalos díj az autósport három kategóriáját foglalja magába: a Formula–1-et, az IndyCart és a SportsCart. A Triple Crown of Motorsport díj megnyerése minden autóversenyző álma, de eddig mindössze egyvalakinek sikerült: Graham Hillnek 1972-ben.
A cél? Az innovatív motorsport
Mivel az autóversenyben hatalmas a konkurenciaharc, az ACO célja, hogy minden jármű megfeleljen a szabályoknak, és mindenki tisztességes eszközökkel versenyezzen. Az ACO mindig egy speciális műszaki vizsgával kezdi az egyes versenyeket, melynek során ellenőrzik, hogy a versenyző járművek megfelelnek-e a vonatkozó technikai előírásoknak. Naponta átlagosan 30–35 autót vizsgálnak be, így egy-egy kocsira mintegy 10 perc jut. A hagyományos folyamat egypontos lézerrel, manuálisan végzett vizsgálatokból állt, így a kapott eredmények a vizsgálatot végző személytől is függhettek.
Mivel minden egyesület egyre innovatívabb, és folyamatosan javítják a folyamataikat, az ACO sem akart lemaradni a minőség-ellenőrzés szintjében. Olyan új mérési eljárást kívánt bevezetni, amely a legmodernebb technológiákon alapszik. Az ACO egy lépéssel a többi egyesület előtt akart járni, így különböző megoldásokat és technológiákat értékelt a projekt megvalósításához. „A mi feladatunk az, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az autók az összes szabálynak megfelelnek, és így tisztességes küzdelem folyik a pályán. Ehhez a legpontosabb rendszerekkel kell vizsgálnunk az autókat – erősítette meg Guillaume Bouttier, az ACO technikai delegáltja. – Összehasonlítottuk az elérhető megoldásokat, és a legversenyképesebbnek a Creaform rendszere bizonyult.” A Creaform megoldása és technológiái több lehetőséget biztosítottak az ellenőrzés terén, és lehetőséget adtak arra, hogy a szervezők részletesebb mérési folyamatokat végezzenek el. A Creaform széles körű lehetőségeket biztosított a minőség-ellenőrzés szempontjából. Az ACO csapata nem pusztán bevizsgálta az összes autót a rendelkezésre álló idő alatt, de a könnyen használható kézieszközökkel az eddigieknél nagyobb pontosságot ért el, ami kulcsfontosságú volt a mérőrendszer kiválasztási kritériumaiban.
Mivel minden egyesület egyre innovatívabb, és folyamatosan javítják a folyamataikat, az ACO sem akart lemaradni a minőség-ellenőrzés szintjében. Olyan új mérési eljárást kívánt bevezetni, amely a legmodernebb technológiákon alapszik. Az ACO egy lépéssel a többi egyesület előtt akart járni, így különböző megoldásokat és technológiákat értékelt a projekt megvalósításához. „A mi feladatunk az, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az autók az összes szabálynak megfelelnek, és így tisztességes küzdelem folyik a pályán. Ehhez a legpontosabb rendszerekkel kell vizsgálnunk az autókat – erősítette meg Guillaume Bouttier, az ACO technikai delegáltja. – Összehasonlítottuk az elérhető megoldásokat, és a legversenyképesebbnek a Creaform rendszere bizonyult.” A Creaform megoldása és technológiái több lehetőséget biztosítottak az ellenőrzés terén, és lehetőséget adtak arra, hogy a szervezők részletesebb mérési folyamatokat végezzenek el. A Creaform széles körű lehetőségeket biztosított a minőség-ellenőrzés szempontjából. Az ACO csapata nem pusztán bevizsgálta az összes autót a rendelkezésre álló idő alatt, de a könnyen használható kézieszközökkel az eddigieknél nagyobb pontosságot ért el, ami kulcsfontosságú volt a mérőrendszer kiválasztási kritériumaiban.
Motorsportra fejlesztett 3D rendszer
A Creaform 3D megoldása a MetraSCAN 750™ 3D szkennerből, egy felügyeleti szoftverbe integrált ellenőrző bővítményből, valamint egy testre szabott platformból áll. Mivel a sebesség kulcsfontosságú tényezőnek számított, a hét lézerszálkeresztet alkalmazó MetraSCAN 3D™ bizonyult az ideális választásnak. A nagy teljesítményű 3D szkennert egyedülálló mérési sebesség (másodpercenként kb. 480 000 pont) és széles szkennelési terület jellemzi. Használatával a projektcsapat képessé vált arra, hogy 10 perc alatt egy autó teljes ellenőrzésével végezzen.
A rendszer a C-Track™ optikai trackerrel párosítva – amely lehetővé teszi a dinamikus referenciákat, az automatikus illesztést és a folyamatparaméterek permanens ellenőrzését – lehetővé tette az ACO csapat számára, hogy az egész versenypályán és akár az üzemekben is dolgozhasson. Mivel nem érzékeny a változó környezeti feltételekre, még a gyártóberendezések mellett is – a rezgések és a mozgó alkatrészek ellenére – pontos méréseket végez.
Bár minden versenyautó különböző formájú és anyagú, a MetraSCAN 3D az összes autó szkennelésére alkalmas függetlenül attól, hogy a felület fekete, színes vagy fényes. „Vannak prototípusok, GT-autók, különböző formák és eltérő színek, ezért valóban nagyra értékeljük, hogy a Creaform 3D rendszere ezek mindegyikét képes olvasni” – jelentette ki M. Bouttier.
A hosszú távú versenyek innovatív műszaki ellenőrzési folyamata
Az ACO a Creaform technológiaintegráló és mérnöki csapatával együttműködve egy testre szabott platformot és egy alkalmazási szoftvert hozott létre a projektcélok sikeres megvalósításához. A platform célja az autók félautomata vizsgálata a lehető legrövidebb idő alatt.
A megoldás teljes mértékben testre szabott, mivel megméri a jármű súlyát, a referenciasíkot (az autó alatti hézag mérése), valamint az autó méreteit. A platform az autók súlyának automatikus méréséhez a Captels mérlegeket, a referenciasík méréséhez pedig az Ametek Solartron Metrology négy lézerét is tartalmazza. A rendszer egy fémszerkezetre is illeszthető, ami megkönnyíti a C-Track mozgását, mivel az egy fogantyúval könnyen pozícióba állítható.
A platform egy egyedi, egyéni alkalmazásszoftverhez kapcsolódik, amely egyedi eszköztárral és interfésszel, valamint egy egyedi, lépésről lépésre szóló útmutatóval rendelkezik. Ez az útmutató megkönnyíti a mérési folyamat lebonyolítását, és segíti a kezelőket a feladatok egyszerű végrehajtásában. Minden versenyautót egyedi útmutató szerint vizsgálnak át, attól függően, hogy a GT-típusok vagy a prototípusok kategóriájába tartoznak. A műszaki szemle folyamata a soron következő autó profiljának előválasztásával kezdődik, amelyet a vizsgálati platformra illesztenek. Csak ezután hozzák be az autót. A kezelők először automatikusan megmérik az autó súlyát a Captels mérlegekkel, majd a Solartron lézerekkel a referenciaértékeket is megmérik.
Miután ezzel végeztek, a kezelők pozicionáló matricákat helyeznek el a versenyautón, amelyek lehetővé teszik az autó dinamikus nyomon követését. A szoftver végigvezeti a kezelőket a C-Track megfelelő pozícióban történő elhelyezésében az autó adott részének ellenőrzéséhez. A teljes szkenneléshez a C-Track rendszert hét különböző pozícióba kell helyezni. Minden alkalommal, amikor egy adott területet be kell szkennelni, az alkalmazás kijelöli a C-Track rendszer következő pozíciójának pontos helyét. A rendszer automatikusan azonosítja a pozicionáló matricákat/objektumokat, és a kezelő ellenőrzi az autó adott részét. „Az autó minden egyes részét képesek vagyunk bevizsgálni és CAD-fájlokkal, is összehasonlíthatjuk az értékeket, ami új lehetőség számunkra – tette hozzá M. Bouttier. – De a rendszer segítségével a teljes autót be is szkennelhetjük. Végső célunk annak biztosítása, hogy a felületek megfeleljenek a homologizációs formáknak és az előírásoknak.” A folyamat végén az adatok minden elemről automatikusan feldolgozásra kerülnek, és a rendszer egy teljes körű jelentést generál, ami kinyomtatható, hogy azonnali visszajelzésül szolgáljon a versenyzőknek és a csapatoknak.
Az ACO számára kifejlesztett és testre szabott 3D megoldás a világ minden pontjára könnyen eljuttatható, így biztosítva a FIA World Endurance Bajnokság versenyeinek fair lebonyolítását. A Creaform rendszerével a versenyautók átvizsgálása csúcstechnológiával történik, és minden versenyből valóban a legjobb kerülhet ki győztesként.
Forrás: Werth Magyarország Kft.