Sportszerűen zajlik a világ leggyorsabb 24 órája

Sportszerűen zajlik a világ leggyorsabb 24 órája

Tartalomjegyzék

Csúcstechnika segíti a Le Mans-i 24 órás autóverseny rendezőjét

Az autóverseny egy folyamatosan fejlődő sportág. Csak az elmúlt évtizedben rengeteg olyan újítás látott napvilágot a pályákon, amelyek több iparágban jelölték ki az innováció nyomvonalát. Az első Grand Prix-t az 1906-ban alakult Automobile Club de l’Ouest (ACO) egyesület szervezte. Az ACO nemcsak Franciaország legnagyobb versenyszervezete, de egyben a híres Le Mans-i 24 órás autóverseny szervezője is, melyet a 2. világháború évei kivételével 1923 óta minden évben megtartanak.

Mi a Le Mans-i 24 órás autóverseny?

A Le Mans-i 24 órás autóverseny a világ legpatinásabb teljesítményversenye, egyben a legrangosabb motorsport-megmérettetése. A Circuit des 24 Heures du Mans pályán minden év júniusában tartott verseny célja: megtalálni az egyensúlyt a sebesség és a megbízhatóság között, valamint mechanikai meghibásodás nélkül teljesíteni a 24 órás száguldást. A versenyben négy kategóriában 60 versenyző indul. Az autók egy időben futnak a pályán, és az abszolút nyertes mellett minden kategóriának megvan a saját győztese. A verseny a megbízhatóságot díjazza a gyorsasággal szemben. A célba érkezéshez és különösen a győzelemhez az autóknak tökéletes aerodinamikával, nagy sebesség mellett is komoly stabilitással, megbízható alkatrészekkel és persze kiváló pilótákkal kell rendelkezniük.

autóverseny

Mi az Autósport Hármas Koronája?

A FIA World Endurance, azaz a hosszú távú bajnokságba tartozó Le Mans-i 24 órás autóverseny – a daytonai 24 órás versennyel és a sebringi 12 órás futammal együtt – nemcsak a Triple Crown of Endurance díj része, de az olyan különleges csúcsversenyekkel, mint az Indianapolis 500 és a Formula–1-es Monaco Nagydíj, a Triple Crown of Motorsport díj részét is képezi. Az autósport tripla koronája nem hivatalos díj az autósport három kategóriáját foglalja magába: a Formula–1-et, az IndyCart és a SportsCart. A Triple Crown of Motorsport díj megnyerése minden autóversenyző álma, de eddig mindössze egyvalakinek sikerült: Graham Hillnek 1972-ben.

A cél? Az innovatív motorsport

Mivel az autóversenyben hatalmas a konkurenciaharc, az ACO célja, hogy minden jármű megfeleljen a szabályoknak, és mindenki tisztességes eszközökkel versenyezzen. Az ACO mindig egy speciális műszaki vizsgával kezdi az egyes versenyeket, melynek során ellenőrzik, hogy a versenyző járművek megfelelnek-e a vonatkozó technikai előírásoknak. Naponta átlagosan 30–35 autót vizsgálnak be, így egy-egy kocsira mintegy 10 perc jut. A hagyományos folyamat egypontos lézerrel, manuálisan végzett vizsgálatokból állt, így a kapott eredmények a vizsgálatot végző személytől is függhettek.

Mivel minden egyesület egyre innovatívabb, és folyamatosan javítják a folyamataikat, az ACO sem akart lemaradni a minőség-ellenőrzés szintjében. Olyan új mérési eljárást kívánt bevezetni, amely a legmodernebb technológiákon alapszik. Az ACO egy lépéssel a többi egyesület előtt akart járni, így különböző megoldásokat és technológiákat értékelt a projekt megvalósításához. „A mi feladatunk az, hogy megbizonyosodjunk arról, hogy az autók az összes szabálynak megfelelnek, és így tisztességes küzdelem folyik a pályán. Ehhez a legpontosabb rendszerekkel kell vizsgálnunk az autókat – erősítette meg Guillaume Bouttier, az ACO technikai delegáltja. – Összehasonlítottuk az elérhető megoldásokat, és a legversenyképesebbnek a Creaform rendszere bizonyult.” A Creaform megoldása és technológiái több lehetőséget biztosítottak az ellenőrzés terén, és lehetőséget adtak arra, hogy a szervezők részletesebb mérési folyamatokat végezzenek el. A Creaform széles körű lehetőségeket biztosított a minőség-ellenőrzés szempontjából. Az ACO csapata nem pusztán bevizsgálta az összes autót a rendelkezésre álló idő alatt, de a könnyen használható kézieszközökkel az eddigieknél nagyobb pontosságot ért el, ami kulcsfontosságú volt a mérőrendszer kiválasztási kritériumaiban.

 data-lazy-src=

A rendszer a C-Track™ optikai trackerrel párosítva – amely lehetővé teszi a dinamikus referenciákat, az automatikus illesztést és a folyamatparaméterek permanens ellenőrzését – lehetővé tette az ACO csapat számára, hogy az egész versenypályán és akár az üzemekben is dolgozhasson. Mivel nem érzékeny a változó környezeti feltételekre, még a gyártóberendezések mellett is – a rezgések és a mozgó alkatrészek ellenére – pontos méréseket végez.

Bár minden versenyautó különböző formájú és anyagú, a MetraSCAN 3D az összes autó szkennelésére alkalmas függetlenül attól, hogy a felület fekete, színes vagy fényes. „Vannak prototípusok, GT-autók, különböző formák és eltérő színek, ezért valóban nagyra értékeljük, hogy a Creaform 3D rendszere ezek mindegyikét képes olvasni” – jelentette ki M. Bouttier.

 data-lazy-src=

Facebook
LinkedIn

Legutóbbi bejegyzéseink

Értesüljön időben!

A legfrisebb hírek, kedvezmények, iparági újdonságok: iratkozzon fel hírlevelünkre és legyen naprakész, hogy rátaláljon az új üzleti lehetőségeket!

Scroll to Top